Gramy Monodramy 2019 rok
Monodram w PolsceRSS Repertuar



19.07.
Cesarz-Redivivus Jolanta Olszewska
Festiwal Media i Sztuka "Darłowo 2019" Ośrodek Kultury im. Leopolda Tyrmanda, Darłowo
19.07.
Oriana Fallaci. Chwila, w której umarłam Ewa Błaszczyk
Lato Teatralne, Teatr Atelier, Sopot


Cały repertuar »
Monodramus News »


28 czerwca 2019 Natalia Sakowicz prezentowała swój monodram „Pobudka” na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek „KUKART” w Sankt Petersburgu.

Natalia Sakowicz otrzymała również zaproszenie na inny prestiżowy festiwal w Rosji- Międzynarodowy Festiwal Teatrów Lalek „Arlekin” w Omsku, który odbędzie się pod koniec września. Jednak aby wziąć w nim udział Natalia potrzebuje finansowego wsparcia. W tym momencie szuka możliwości pokrycia kosztów podróży.




Scena monodramu w TVP Kultura! Co będzie można obejrzeć?
5 marca w TVP Kultura ruszył premierowy cykl monodramów w wykonaniu znakomitych polskich aktorów. W pierwszym odcinku widzowie zobaczyli oparty na tekstach słynnej włoskiej dziennikarki monodram Ewy Błaszczyk „Oriana Fallaci. Chwila, w której umarłam”.

Na wiosnę 2019 roku antena przygotowała cykl Scena monodramu TVP Kultura, w ramach którego raz w miesiącu przedstawione zostaną premierowe spektakle „teatru jednego aktora” w wykonaniu zarówno wybitnych, doświadczonych artystów, jak i talentów młodszego pokolenia. Każdy spektakl poprzedzony będzie rozmową z twórcami. Premiery monodramów zaplanowane są na każdy pierwszy wtorek miesiąca. Krzysztof Połaski, Teatr Telewizji (link)



Warszawa. Monodramy w Teatrze Polskim
"Monodramy w Polskim" to nowa propozycja Teatru Polskiego w Warszawie. W ramach cyklu prezentowane będą jednoosobowe sztuki wyprodukowane w ramach inicjatyw aktorskich. Cykl otwierają dwa spektakle.
23 i 24 stycznia - zrealizowany pod opieką artystyczną Zbigniewa Zapasiewicza - monodram Tomasza Błasiaka "Kwiaty dla Algernona" Daniela Keyesa, opowiadający o ociężałym umysłowo Charliem, który poddany eksperymentowi medycznemu, zmienia się w błyskotliwego erudytę. Przedstawienie miało premierę w 2006 roku. Od tamtej chwili było kilkukrotnie wznawiane i zdobyło kilka znaczących nagród - m.in. na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Jednego Aktora we Wrocławiu i Olsztyńskich Spotkaniach Teatrów Jednego Aktora.
26 i 27 stycznia Szymon Kuśmider w monodramie "St. Nicholas" Conora McPhersona. Przedstawienie opowiada o krytyku teatralnym, który nagle uświadamia sobie, że jego życie nie ma sensu. W teatrze nie dzieje się nic ciekawego, on sam pisze jałowe recenzje, jego życie prywatne to klęska. Aż pewnego wieczoru, podczas spektaklu, zakochuje się w młodej aktorce...
(link do źródła) "Monodramy w Polskim" - 23-27 stycznia, Scena Kameralna Teatru Polskiego w Warszawie.






"Ravensbrück. Miasto kobiet" w reżyserii Zbigniewa Brzozy to monodram Barbary Prokopowicz - świetnie zagrany, przejmujący, a jednocześnie pozbawiony emocjonalnego szantażu czy nadmiernie ideologizującej retoryki.
wyborcza.pl Stanisław Godlewski

Centrum Sztuki Współczesnej "Znaki Czasu" w Toruniu 2019.

Dzień dobry,
w marcu 2019 roku Centrum Sztuki Współczesnej "Znaki Czasu" w Toruniu otworzy wystawę retrospektywną Mariny Abramović "Do czysta / The Cleaner". Będzie to jedyne takie wydarzenie w tej części Europy.
Jednym z ogromnych walorów wystawy będą reperformanse - najbardziej znane działania artystki odtwarzane na żywo przez wybranych performerów.
Dlatego już teraz zapraszamy do współpracy artystów związanych z teatrem, tańcem, performansem i szukamy chętnych osób, które wezmą udział w odtwarzaniu performansów Mariny Abramović.
Przesłuchania odbędą się w budynku Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu w dniach 4–6 stycznia 2019 r. Uczestnicy wybrani do udziału w projekcie, przed otwarciem wystawy wezmą udział w 5 lub 6-dniowych warsztatach szkoleniowych (poza Toruniem) w lutym 2019 roku (dokładny termin zostanie ustalony wkrótce). Warsztaty poprowadzi współpracowniczka Mariny Abramović – Lynsey Peisinger.
Prosimy o przesłanie krótkiego listu motywacyjnego oraz CV na adres performer@csw.torun.pl, do 20 grudnia 2018 r. włącznie.

Przewidujemy honoraria dla wykonawców.
Pełną informację znajdą Państwo na naszej stronie:
http://csw.torun.pl/csw/marina-abramovic-czysta-the-cleaner-szukamy-performerow-27266/ - tutaj

Będziemy bardzo wdzięczni za przekazywanie tej informacji osobom, które mogą być zainteresowane, a także za udostępnianie jej na Państwa stronach, portalach, fanpejdżach.
Z przyjemnością odpowiem na dodatkowe pytania.
Pozdrawiam serdecznie --

Paulina Tchurzewska
Specjalistka ds. promocji i kontaktów z mediami
Centrum Sztuki Współczesnej "Znaki Czasu"
tel. 666 871 624
(materiał nadesłany)
13-12-2018


Orędzie z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru 2018.

"Żyjemy w czasach, w których trudno jest widzieć klarownie" - napisał Simon McBurney w orędziu z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru 2018. "Oburzajmy się" - wzywa Maja Kleczewska w przesłaniu do polskiego środowiska teatralnego. Międzynarodowy Dzień Teatru (27 marca) obchodzimy w tym roku po raz 57.
Święto to zostało ustanowione z inicjatywy Międzynarodowego Instytutu Teatralnego (ITI), by upamiętnić inaugurację Teatru Narodów - festiwalu, na którym spotkały się zespoły z obu stron "żelaznej kurtyny" (1957, Paryż). Od tego czasu Dzień Teatru jest obchodzony co roku przez ponad sto narodowych ośrodków ITI na całym świecie.
Międzynarodowemu Dniu Teatru towarzyszy zawsze orędzie przygotowywane przez wybitnego człowieka teatru, adresowane do całego "teatralnego świata". Pierwsze takie przesłanie napisał w 1962 roku Jean Cocteau. W 2017 roku jego autorką była Isabelle Huppert. Teraz jego napisania podjął się Simon McBurney - pisarz, reżyser teatralny, współzałożyciel Théâtre de Complicité (Londyn).
Międzynarodowemu orędziu towarzyszą również lokalne przesłania [ZOB. LINK na tekście]. W 2017 roku orędzie do polskiego środowiska teatralnego napisał Leszek Mądzik, a w tym roku jego autorką jest Maja Kleczewska.


Łódź. Spektakl i warsztat z Izabelą Chlewińską w Teatrze Szwalnia.
W weekend 16-17 grudnia będzie można spotkać się z Izabelą Chlewińską – tancerką, choreografką, muzykiem i pedagogiem.
Okazje do spotkania będą aż dwie. 16 grudnia o godzinie 19.00 zaprezentowany zostanie spektakl „You Have Your Voice” będący efektem budowania i praktykowania własnej metody pracy z ciałem i głosem. Dopełnieniem spektaklu będzie możliwość wzięcia udziału w dwudniowych, weekendowych warsztatach prowadzonych autorską metodą pt. „Ciało.Głos.Intuicja”. Wszystkie wydarzenia odbędą się w Teatrze Szwalnia.
Warsztat: 16-17.12.2017. Informacje i zgłoszenia pod adresem biuro@izabelachlewinska.pl
(Foto: Tomek Bergmann)
Materiał nadesłany: Link do źródła: Teatr Szwalnia
© Monodramus 2017-11-09


Wałbrzych. Monodram "Kalifornia. Nieśmiertelni" został zwycięzcą festiwalu XV Wałbrzyskie Fanaberie Teatralne.
Komisja w składzie Grażyna Marciniak, Anna Głocka i Łukasz Zaleski po podliczeniu głosów w dniu 6 grudnia 2017 roku stwierdziła, że rozkład średnich temperatur spektakli ocenianych przez widzów XV Wałbrzyskich Fanaberii Teatralnych wskazuje, że: pierwsze miejsce ze średnią temperaturą 40,93 oraz statuetkę FANABERII PUBLICZNOŚCI otrzymuje monodram Macieja Litkowskiego...
(Foto: Dariusza Gdesza)
Link do źródła: e-Teatr /artykuły
© Monodramus 2017-12-08


Warszawa. Oriana Fallaci. Premiera w Teatrze Studio.
"- Wybraliśmy moment bardzo intymny, tuż przed śmiercią, wtedy przed oczami przesuwa się człowiekowi taśma z całego życia - mówi Ewa Błaszczyk, która zagra legendarną dziennikarkę w monodramie "Oriana Fallaci. Chwila, w której umarłam". Premiera 24 listopada w Teatrze Studio..."
(Foto: Krzysztofa Bielińskiego)
Link do źródła: Izabela Szymańska, Co Jest Grane 24
© Monodramus 2017-11-24

Kłodzko. 23. Festiwal „Zderzenie teatrów”. Nagroda dla twórców monodramu „Ja, Maria”.
"Nagrodę krytyka, wykładowcy Akademii Teatralnej w Warszawie Grzegorza Janikowskiego otrzymał lubelski monodram „Ja, Maria” w wykonaniu aktorki Mirelli Rogozy-Biel i reżyserii Stanisława Miedziewskiego. Jest to opowieść o umierającej na chorobę popromienną Marii Skłodowskiej-Curie..."
Link do źródła: RMF Clasic
© Monodramus 2017-11-23

Badów. „Siódemka” Ziemowita Szczerka na scenie. Premiera ostatniej sztuki Piotra Bikonta.
Aktorzy pożegnali swojego reżysera, który zginął w samochodowej katastrofie, sztuką o zakończonej śmiertelnym wypadkiem podróży przez Polskę. Co dalej ze Stowarzyszeniem Teatralnym Badów?
Link do źródła: Dominik Uhlig, wyborcza.pl
© Monodramus 2017-11-19


Opole. PREMIERA Tancerki w Teatrze Lalki i Aktora.
Spektakl „Tancerka” powstał z inspiracji opowiadania Olgi Tokarczuk; jego dramaturgiczna wersja i adaptacja – Artur Pałyga. Mariola Ordak-Świątkiewicz – reżyseria. Barbara Lach – odtwórczyni głównej roli.
(Foto: Grzegorza Gajosa)

Link do żródła: Teatr Lalki i Aktora, Opole
© Monodramus 2017-11-18


Szczecin. Biurowe zarękawki, spod których widać piżamę
„Tworki” – reż. Paweł Kamza – Teatr Polski w Szczecinie… (recenzja Agnieszki Moroz, Dziennik Teatralny. Foto: Włodzimierza Piątka)
Link do żródła: dziennikteatralny.pl
© Monodramus 2017-11-17

Szczecin. Dla chcącego nic trudnego
„Rz: Czy każdy aktor Teatru Polskiego może przyjść do dyrektora Opatowicza, zaproponować mu monodram i mieć w biografii taką premierę jak …
Link do źródła: „Rzeczpospolita”
© Monodramus 2017-11-16

Ciechanów. Monodram – Listy do Skręcipitki Zacharjasza Muszyńskiego
(ARTYSTYCZNA ŚRODA). Tytuł „Listy do Skręcipitki” pochodzi z jednego z listów, które są …
Link do źródła: Powiatowe Centrum Kultury i Sztuki im. Marii Konopnickiej w Ciechanowie
© Monodramus 2017-11-15

Kijów, 12 października 2012. Wiesław Geras i Bogusław Kierc.
IX Międzynarodowy Festiwal Teatralny "Maria"
Foto. Profil Fb Lidii Danylchuk




Zimowe odsłony pustelników

Relacja z 33. TSTJA
Autor tekstu: Aram Stern 24.01.2019

Samotniczki i pustelnicy na scenach łatwo nie mają, ani zaczepić wzroku na partnerze scenicznym czy znikąd oczekiwać „podpowiedzi” kwestii po ostatnim zdaniu kolegi lub koleżanki z teatru, niemniej jednak od kilku dekad dzielnie tworzą swoje monodramy i samotnie stają na scenie przed bardzo wymagającą publicznością. Mistrzów gatunku i początkujących monodramistów podczas 33. Toruńskich Spotkań Teatrów Jednego Aktora po raz kolejny w swych progach gościł Teatr „Baj Pomorski” w Toruniu.
Samotniczki i pustelnicy na scenach łatwo nie mają, ani zaczepić wzroku na partnerze scenicznym czy znikąd oczekiwać „podpowiedzi” kwestii po ostatnim zdaniu kolegi lub koleżanki z teatru, niemniej jednak od kilku dekad dzielnie tworzą swoje monodramy i samotnie stają na scenie przed bardzo wymagającą publicznością. Mistrzów gatunku i początkujących monodramistów podczas 33. Toruńskich Spotkań Teatrów Jednego Aktora po raz kolejny w swych progach gościł Teatr „Baj Pomorski” w Toruniu.
Tradycyjnie o tej porze ściany bardzo chłodnego foyer (pamiętajmy, że to przecież teatr, a nie stadion Zimowych Igrzysk Olimpijskich, by rozpalać ogień już na starcie) ozdobiła wystawa fotografii „Aktorzy w obiektywie Tadeusza i Macieja Szwedów oraz Krzysztofa Zatyckiego”. I tak miłośnicy gatunku jednoosobowego teatru otoczeni wizerunkami aktorek i aktorów występujących nad Wisłą w latach ubiegłych mogli poczuć się „u siebie”. Trzy dni gęste od 9 konkursowych spektakli i wydarzeń towarzyszących, z charakterystycznymi krótkimi pauzami pomiędzy spektaklami i brakiem czasu na wymianę myśli z innymi mono-maniakami mają w sobie taki specyfik produkujący adrenalinę u miłośników mono-teatru, że listopadowe TSTJA w Baju rozgorączkowanym teatromanom mogą siedzieć w głowach jeszcze przez kilka kolejnych tygodni.

Tak przy świecach spowiada się poeta
Spektaklem otwierającym 33. TSTJA był nie mistrzowski, a konkursowy monodram Andrzeja Grabowskiego „Spowiedź chuligana. Jesienin” – nowa wersja „Spowiedzi chuligana” z 1992 roku. Tym samym znany aktor, jako jedyny z występujących w tej edycji nie wystąpił sam na scenie, lecz z ruchomą wizualizacją siebie na scenie sprzed 26 lat. Ten dwuplanowy zabieg sceniczny wyreżyserowany przez Krzysztofa Jasińskiego nie uchronił jednak całego monodramu przed szeregiem dłużyzn, repetycji i aktorskich zdemaskowań. Andrzej Grabowski – młodszy i starszy w poetyckiej spowiedzi życia przedwcześnie zmarłego (w niejasnych do dziś okolicznościach) Sergiusza Jesienina nie tylko poetycko opisuje dzieciństwo rosyjskiego poety, jego zawiłe relacje z kobietami i alkohol powodujący „szaleństwo”, ale także śpiewa, gra na gitarze i już nie tak ekspresyjnie jak na ekranie spowiada się z życia – nie tylko Jesienina, ale i swojego. Zmagania z trudami egzystencji, opisy przyrody czy wszechobecna beznadzieja w wierszach Jesienina, przeplatana „zrywami” nadziei wywołały wrażenie, że ten długi monodram złożony w całości z mrocznej liryki mógł znużyć widzów i nie należał do pierwszej ligi mono-spektakli prezentowanych przez aktorskie sławy w latach ubiegłych na TSTJA.

Całopalenie
Choroba spowodowała nieobecność zawsze oczekiwanej w Toruniu pani Ireny Jun, mistrzyni ról Beckettowskich, która tym razem miała wystąpić z monodramem „Matka Makryna” według Słowackiego i Dehnela. Z powodzeniem zastąpił ją niezwykle utalentowany aktor młodego pokolenia, również znany w Toruniu Mateusz Nowak (Nagroda Publiczności na 29. TSTJA za monodram „Od przodu i od tyłu” w reżyserii Stanisława Miedziewskiego). W 2018 roku Nowak zaprezentował kolejny spektakl jednoosobowy „Żertwa” w tej samej reżyserii. Po tak sprawdzonym duecie można było spodziewać się wysokiej klasy aktorstwa i realizacji, na jakie rokrocznie oczekują miłośnicy mono-teatru w Toruniu. Nowak wystawiony na nasz widok centralnie, nieprzesuwny, jako tytułowa żertwa, czyli ofiara całopalna, jest jeńcem kostiumu, ustawionym nieruchomo na kopczyku, w pozycji, którą za więziennym żargonem nazywa stójką. Swój monodram oparł na książce „Zapluty karzeł reakcji”, wspomnieniach więźnia sowieckiego Piotra Woźniaka, ale nie tylko poraża opowieścią przeżytych tortur, lecz również wplata fragmenty „Pana Tadeusza”, będące namacalnym drogowskazem dla wyobraźni osadzonych i swojskim ratunkiem przed szaleństwem. Obraz ziemiańskiej beztroski w wolnej ojczyźnie ukaże nam odsłaniając poły płaszcza z obrazem „Jeleni na rykowisku”, ekshibicjonistycznie wręcz, kiczowato i jakże jednocześnie werystycznie! (autorką spektakularnego kostiumu-niespodzianki jest Magdalena Franczak). Tym, jak Mateusz Nowak przetyka Mickiewicza więziennymi odzywkami, po raz kolejny udowadnia swój wielki talent aktorski, a Stanisław Miedziewski precyzyjną reżyserię w sztuce budowania dramaturgii. Aktor jest na przemian to sardonicznym komentatorem, to pomnikowym bohaterem, żołnierzem wyklętym, o jakich masowo przypominają nam nie tylko historycy. Wiele dyskusji kuluarowych po toruńskim spektaklu wywołało także niespodziewane przerwanie napięcia zionącego ze sceny perfekcyjnym „ograniem” braku papierosa, którego za chwilę miał aktorowi przecież zgasić ktoś z widowni. Innymi słowy, w „Żertwie” jest wszystko: jest trwoga śmierci, jest oddech, jest nadzieja w sztuce, nawet marnej, jest wreszcie prawdziwy Człowiek. Ma miejsce także najwyższej próby realizacja światła, bowiem choć żertwa stanowi ofiarę całopalną, to Marcin Kabat Kowalczuk oświetla stojącego nieruchomo aktora przeciekiem, niezauważalnym przebiciem, czterema reflektorami podłogowymi, oświetla oczy paskiem światła, którym zwykle się je zasłania. Dziwne, że grona jurorskie TSTJA nie zauważyły tych wszystkich elementów świadczących o atrakcyjności, nie tylko wizualnej, monodramu „Żertwa”.

Autodafe
Inaczej „Samospalenie” – monodram Przemysława Bluszcza w reżyserii Krzysztofa Szekalskiego spotkał się z długim aplauzem toruńskiej widowni oraz uznaniem Kapituły Akredytowanych Dziennikarzy, która przyznała nagrodę za najlepsze przedstawienie 33. TSTJA. Kapituła w składzie: Grażyna Rakowicz (TVP3 Bydgoszcz), Hanna Wittstock („Gazeta Pomorska”), Tomasz Miłkowski – przewodniczący oraz Mariusz Orłowski (TV Toruń) uhonorowali Przemysława Bluszcza nagrodą ufundowaną przez Prezydenta Miasta Torunia Michała Zaleskiego „za spektakl wielowymiarowy, za poruszającą i trafną diagnozę współczesnej kondycji społecznej oraz za teatralną lekcję historii ujętą w losie polskiej rodziny. Kapituła doceniła mistrzostwo aktorskie nasycone skrajnymi emocjami.”. Tu zaskoczenia nie było, gdyż warszawski aktor wieloformatowo zaprezentował na scenie szereg emocji człowieka, który nigdy nie pogodził się z odstawieniem na boczny tor. Jego bohater, Tadeusz Siwiec, przed półwieczem szeregowy oficer, acz pnący się szybko po szczeblach kariery w aparacie bezpieczeństwa PRL-u, opływający w należne tamtej epoce dostatki i wierzący w niezaprzeczalną władzę PZPR nagle sam znalazł się pod obserwacją. Za sprawą czynu, jak się w finale okazuje, swego znacznie bardziej znanego brata – Ryszarda Siwca, który w 1968 roku, protestując przeciwko inwazji na Czechosłowację, dokonał samospalenia w czasie ogólnokrajowych dożynek na Stadionie Dziesięciolecia w Warszawie w obecności przywódców rządzącej partii, dyplomatów i 100 tysięcy widzów. Przemysław Bluszcz dozuje te fakty z niezwykłym cynizmem człowieka, któremu dziś każe się przepraszać za popełnione winy. Z początku radośnie, wręcz bawiąc publiczność, nawiązuje z nią świetny kontakt, ale w głębi czujemy grozę kontaktu z człowiekiem niepogodzonym zupełnie z kołem toczącej się historii i tym, że dziś nikt o nim nie chce pamiętać. Czy to on dokonuje samospalenia? Czy dla dzisiejszego społeczeństwa jest po prostu „spalony”? Przecież nawet jego ironiczne przeprosiny dziś niewiele znaczą… tylko czy wolno nam tak łatwo ferować wyroki?
Wśród kilku innych monodramów prezentowanych podczas ostatniej edycji TSTJA: „6 sekund” Anny Malczewskiej (ze sprawną grą, dowcipnym przecięciem linii fabularnej i… potokiem słów), „Iwan Karamazow zwraca bilet” Michała Studzińskiego (kolejny młody talent spod ręki Stanisława Miedzińskiego, nagrodzony już m.in. w Rosji, choć zbyt żywiołowo i kunsztownie opowiada znów o niemożności wybaczenia), „Cudzoziemka” Joanny Staneckiej (pracującej od dwóch dekad w Niemczech aktorki, która z dawką gorzkiego humoru ciekawie nakreśla los emigrantki) czy interesującego toruńskiego akcentu muzycznego „9 x JOHN L.” Anny Magalskiej (zaprezentowanego w Teatrze im. Wilama Horzycy), oraz autoironicznego Szymona Majewskiego w „One Mąż Show” – chciałbym większą uwagę poświęcić Magdalenie Drab.

Maniakalne zapiski w teatrze cieni
Jej monodram „Curko moja ogłoś to” zrealizowany w łódzkim Teatrze Zamiast przy konsultacji reżyserskiej Alberta Pyśka (aktora Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy, znanego toruńskim widzom Pierwszego Kontaktu 2015 z debiutu w spektaklu „Droga śliska od traw. Jak to diabeł wsią się przeszedł” oraz tytułowej roli w „Car Samozwaniec, czyli polskie na moskiewskie gody” Jacka Głomba) jest przykładem pełnowymiarowego teatru jednoosobowego. Teatru, który nie stawia wyłącznie na efekty arcywyrafinowanej gry aktorskiej, ale trzymając trwale wysoki poziom, potrafi i bawić i zafrasować widza, a przy okazji wiele nauczyć. Magdalena Drab w swym monodramie opartym na motywach obrazów Marii Wnęk (1922-2005), malarki-amatorki z Nowego Sącza tworzy bardzo ekspresywny portret artystki chorującej na schizofrenię, której obrazy fascynowały znawców, a ekscentryczne zachowanie było przez „zdrowe” otoczenie odrzucane. Aktorka w nieprzeciętnie naturalny sposób kreuje nie tylko jej postać spychaną przez chorobę na margines społeczeństwa, ale także wciela się np. w bardzo zabawną panią krytyk sztuki, przemawiającą podczas wernisażu prac Marii Wnęk. Odsłania tym samym dysonans pomiędzy losem artystki-naturszczyka (pamiętamy, przez co przechodził Nikifor), a śmiesznie napuszonymi przemówieniami historyków sztuki, jakie dobrze znamy z wszelkich wernisaży. Modulując przepysznie głos, aktorka wciela się w te postaci fenomenalnie, doprowadzając widzów raz do płaczu ze śmiechu, raz do łez wzruszenia. Tę perspektywę uczuć podkreśla niewyrafinowana scenografia w postaci gramofonu będącego nie tylko źródłem tła muzycznego mono-spektaklu (także Albert Pyśk), ale również „karuzelą”, na której Magdalena Drab ustawia kolejne elementy teatru cieni. Wówczas zapiski Marii Wnęk, pełne odnośników ludowych i religijnych zyskują ponadto obraz i okazuje się, że wszystko bierze się z jej chorej głowy. Widz nie wie, czy wolno mu się jeszcze śmiać, czy już powinien płakać. Do nagród dla monodramu Magdaleny Drab: we Wrocławiu (Nagroda Główna „The Best Off”) oraz w Ostrowie Wielkopolskim (Nagroda Główna oraz nagroda indywidualna „za osobowość artystyczną festiwalu” 19. Ogólnopolskiego Festiwalu Teatrów Niezależnych OFTeN) czy w Koszalinie (nagroda dla najlepszej aktorki konkursu, oraz nagroda jury młodzieżowego dla Alberta Pyśka za reżyserię podczas 9. Koszalińskich Konfrontacji Młodych „m-teatr”) mógł dojść jeszcze laur za wybitną kreację aktorską od Jury ZASP w Toruniu, jednakże postanowiono inaczej.

Bez koniaku nie ma smaku
Jury Związku Artystów Scen Polskich (Anita Nowak, Teresa Stępień Nowicka oraz Niko Niakas) swoją nagrodę za kreację aktorską w monodramie „Stara kobieta wysiaduje” przyznało Lidii Danylczuk z Ukrainy, która (jak czytamy w uzasadnieniu) „niezwykle oryginalnymi środkami aktorskimi, z ogromnym wyczuciem, stworzyła na naszych oczach fascynujący świat starej, samotnej kobiety. Największym atutem aktorki jest jej ogromna wewnętrzna ekspresja, przy pomocy której magnetyzuje publiczność, kreując postać ponadczasową, bliską każdemu z nas.” W mono-spektaklu opartym na scenariuszu Tadeusza Różewicza o tym samym tytule i wyreżyserowanym przez Irenę Wołytską, Lidia Danylczuk „wysiaduje” w dworcowej kawiarni, otoczona odgłosami przejeżdżających pociągów, sama pociąga, albo raczej wzmacnia się koniakiem w kawie osłodzonej kilogramem cukru i tak balansuje na równi pochyłej pomiędzy światem sielskim a tym groźnym, światem powszechnej znieczulicy, konsumpcjonizmu i wojen. Na akordeonie przygrywa sobie w tej swoistej smutko-beztrosce, próbując zwrócić naszą uwagę w języku ukraińskim. Od lat budżet TSTJA (ostatnio, co cieszy – nieco zwiększony) nie zawiera takiej pozycji jak tłumaczenia, stąd zrozumienie wszystkich żali i nie-żali starej kobiety było „odrobinę” utrudnione, nawet dla pokolenia uczącego się niegdyś języka rosyjskiego (sic!). Wprawdzie nie wypada dziś w kontekście Ukrainy wspominać o Rosji, ale przecież sama bohaterka przywołała Putina! Reasumując, trudno jednak powiedzieć, by monodram Danylczuk, może poza ostatnią sceną, miał w sobie coś hipnotyzującego aktorsko. I choć relacjonującemu spodobali się bardziej inni, to jednak absolutnie nie dziwi przyznanie Lidii Danylczuk także Nagrody Antoniego Słocińskiego, „za wierność przesłaniu autora zgodnie z wolą jej zmarłego fundatora”.
Nagrodę ufundowaną w testamencie przez pana Antoniego Słocińskiego (1925-2018), wieloletniego jurora TSTJA i dyrektora Teatru „Baj Pomorski” w latach 1980-88 po raz pierwszy w 2018 roku przyznała Kapituła w składzie: Wiesław Geras, Zbigniew Lisowski i Tomasz Miłkowski. Za groteskowo-szyderczy styl monodramu Danylczuk, ukazujący nasz świat tak, jak go widział Tadeusz Różewicz, jako jedno wielkie śmietnisko kryzysu cywilizacji.
33. Toruńskie Spotkania Teatrów Jednego Aktora podtrzymują dobrą tradycję prezentowania najlepszych prezentacji teatrów jednoosobowych. W tym roku, co prawda, zabrakło monodramów mistrzowskich, niemniej jednak to młodzi twórcy wnieśli na sceny powiew swych talentów, czym udowodnili, że sztuka gatunku zdecydowanie nie przechodzi do lamusa. Skoro, jak słusznie zauważył redaktor Tomasz Miłkowski, pałeczkę pierwszeństwa w tej konkurencji ostatnio przekazał Toruniowi walkowerem Wrocław, to pozostaje mieć nadzieję, że kolejne edycje TSTJA, w tym ta szczególna – jubileuszowa w 2020 roku, zgodnie z sugestią wiceprezydenta Torunia, będą przygotowane z dużo większym rozmachem. Teraz mogę tylko zaświadczyć, że w finale, ku radości wszystkich, zapłonął ogień… w Bajowym kominku.

33. Toruńskie Spotkania Teatrów Jednego Aktora
23-25 listopada 2018
Teatr „Baj Pomorski”
Link do źródła





Monodram w Polsce e-Informacje Monodram w Polsce
Lipiec 2019 rok
01.07.
Zapiski z wygnania Krystyna Janda
Zamojskie Lato Teatralne, Zamojski Dom Kultury
02.07.
Kocham Bałtyk Agnieszka Przepiórska
Teatr w Remizie, Hel
03.07.
Zofia Małgorzata Pieńkowska
Zamojskie Lato Teatralne, Zamojski Dom Kultury
03.07.
Grubaska Izabela Noszczyk
XXI Przegląd Małych Form Teatralnych, Dom Literatury, Łódź
04.07.
Kocham Bałtyk Agnieszka Przepiórska
Teatr w Remizie, Hel
04.07.
Aktorka prowincjonalna Joanna Stanecka
Teatr Druga Strefa, Warszawa
06.07. 
One Mąż Show Szymon Majewski
Teatr Rozrywkii, Chorzów
07.07. 
Homo Sovieticus  Wojtek Kowalski
15. Festiwal Teatrów Niewielkich, Wojewódzki Ośrodek Kultury w Lublinie
07.07. 
Moja gra  Anastasia Miedviedieva
15. Festiwal Teatrów Niewielkich, Wojewódzki Ośrodek Kultury w Lublinie
07.07. 
MaminSzymek Szymon Majewski
Teatr Rozrywkii, Chorzów
09.07.
Własność znana jako Judy Hanna Śleszyńska
Wakacyjne Miasto Kobiet, Teatralna Promenada, Świnoujście
9.07.
Jak się wszystko dziwnie plecie Wiesław Komasa
Teatr w Remizie, Hel
11.07.
Jak się wszystko dziwnie plecie Wiesław Komasa
Teatr w Remizie, Hel
12. PRAPREMIERA
Pudełko zapałek Małgorzata Chojnowska-Wiśniewska
Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu
12.07.
Chodź ze mną do łóżka Sonia Bohosiewicz
23. Festiwalu Filmu Muzyki Malarstwa „Lato z Muzami”, Nowogardzki Dom Kultury
12.07.
Homo Sovieticus Wojtek Kowalski
III Letnie Spotkania Teatralne „Kołowrotek”, Reszkowo
13.07. PREMIERA
W promieniach. Nieznane listy Marii Skłodowskiej-Curie Walentyna Sizonenko
Muzeum Marii Skłodowskiej-Curie, Warszawa
13.07.
Złota Rybka przed 40-tką Magdalena Bochan – Jachimek
III Letnie Spotkania Teatralne „Kołowrotek”, Reszkowo
13.07.
Oriana. Utwór Katarzyna Baraniecka
Plac Klasztorny, Lubiąż,
13-14.07.
Pudełko zapałek Małgorzata Chojnowska-Wiśniewska
Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu
14.07.
W promieniach. Nieznane listy Marii Skłodowskiej-Curie Walentyna Sizonenko
Muzeum Marii Skłodowskiej-Curie, Warszawa
16.07.
Stara kobieta wysiaduje Lidia Danylczuk
Teatr w Remizie, Hel
17.07.
Pan Trener Wojciech Tremiszewski
Centrum Fala 1, Łazy k/Mielna
17.07.
Złota Rybka przed 40-tką Magdalena Bochan-Jachimek
XXI Przegląd Małych Form Teatralnych, Dom Literatury, Łódź
18.07.
Stara kobieta wysiaduje Lidia Danylczuk
Teatr w Remizie, Hel
19.07.
Cesarz-Redivivus Jolanta Olszewska
Festiwal Media i Sztuka "Darłowo 2019" Ośrodek Kultury im. Leopolda Tyrmanda, Darłowo
19-21.07.
Oriana Fallaci. Chwila, w której umarłam Ewa Błaszczyk
Lato Teatralne, Teatr Atelier, Sopot
20.07. 
Gombrowicz - Dzienniki Andrzej Seweryn
Muzeum Gomgrowicza we Wsoli
20.07. 
Basia Oblesia Ewelina Gronowska (monodram/stand up)
Teatr BOTO, Sopot
20-22.07. 
Almodovaria Anna Sroka-Hryń (z zespołem muzycznym)
Teatr Polonia, Warszawa
21.07. PREMIERA
Czerń TO-EN Butoh Company
Oliwski Ratusz Kultury, Gdańsk
23.07.
Aktorka prowincjonalna Joanna Stanecka
Teatr w Remizie, Hel
24.07.
Początek końca Iza Kała
XXI Przegląd Małych Form Teatralnych, Dom Literatury, Łódź
25.07.
Aktorka prowincjonalna Joanna Stanecka
Teatr w Remizie, Hel
25.07. 
Oriana Fallaci. Chwila, w której umarłam Ewa Błaszczyk
X Krakowskie Miniatury Teatralne, Teatr Variété, Kraków
26.07. 
Belfer Wojciech Pszoniak
Teatr Ogrodowy, Chorzowskie Centrum Kultury
27.07. PREMIERA
Do Wysokiego Rządu Polskiego… Iwona Lach 
Karkonoski Przegląd Monodramów "monoKARK'2019", Muzeum Miejskie "Dom Gerharta Hauptmanna", Jelenia Góra
27.07.
Ojciec Polski Rafał Rutkowski 
Teatr Polonia, Warszawa
28.07. 
Moskwa – Pietuszki Marian Opania
X Krakowskie Miniatury Teatralne, Teatr Variété, Kraków
28-29.07.
Zapiski z wygnania Krystyna Janda
Teatr Polonia, Warszawa
30.07.
Obca Solomija Mardarovych (pokaz przedpremierowy)
Teatr Kwadrat, Warszawa
30-31.07.
Promieniowanie. Sceny z życia Marii Skłodowskiej-Curie Ewa Wencel
Teatr Kwadrat, Warszawa
31.07.
Kontrabasista Krzysztof Rogacewicz
XXI Przegląd Małych Form Teatralnych, Dom Literatury, Łódź
31.07.
Adama Mickiewicza liryczna próba odnalezienia się w branży komediowej Wojciech Tremiszewski
Centrum Fala 1, Łazy k/Mielna

Monodram w Polsce e-Informacje Monodram w Polsce
Sierpień 2019 rok
01.08.
Hamletelia Caroline Pagani 
23. Festiwal Szekspirowski SzekspirOFF, Teatr Szekspirowski, Gdańsk
01.08.
Ojciec Polski Rafał Rutkowski 
Teatr Polonia, Warszawa
2.08.
Kontrabasista Krzysztof Rogacewicz 
Karkonoski Przegląd Monodramów "monoKARK'2019", Muzeum Miejskie "Dom Gerharta Hauptmanna", Jelenia Góra
3.08.
Wyspa czyli Hala Rajska według Avenariusa Jacek Paruszyński 
Karkonoski Przegląd Monodramów "monoKARK'2019", Muzeum Miejskie "Dom Gerharta Hauptmanna", Jelenia Góra
5-6.08. 
Almodovaria Anna Sroka-Hryń (z zespołem muzycznym)
Teatr Polonia, Warszawa
7.08.
Pan Trener Wojciech Tremiszewski
Centrum Fala 1, Łazy k/Mielna
10.08. 
Zupełnie nieznane modlitwy Zofii Kossak  Joanna Gruszka
Lato w Dworze Kossakow, Centrum Kultury i Sztuki „Dwór Kossaków” w Górkach Wielkich
11.08. 
Danuta W.  Krystyna Janda
Festiwal Pod Gwiazdami, Aula UMK, Toruń
12-13.08. 
Shirley Valentine  Krystyna Janda
Teatr Polonia, Warszawa
18.08. 
Mianujom mie Hanka  Grażyna Bułka
Teatr Ogrodowy, Chorzowskie Centrum Kultury
20.08. 
Scenariusz dla nieistniejącego lecz możliwego aktora  Jan Peszek
Lato na Wolnym, Dziedziniec Urzędu Miasta Poznania
21-23.08.
Zapiski z wygnania Krystyna Janda
Teatr Polonia, Warszawa
24.08. 
Danuta W.  Krystyna Janda
Teatr Polonia, Warszawa

Monodram w Polsce e-Informacje Monodram w Polsce
Wrzesień 2019 rok
01.09. 
Zapiski z wygnania Krystyna Janda
Teatr Wielki - Opera, Poznań
3.09. 
Shirley Valentine  Krystyna Janda
Teatr Polonia, Warszawa
6-7.09.
Kobieta, która wpadała na drzwi Aneta Todorczuk
Teatr WARSawy, Warszawa (muzodram)
8.09. PREMIERA
Madaleine  Magdalena Kumorek
Festiwal Łódź Czterech Kultur, Teatr im. Stefana Jaracza, Łódź
14.09. 
Danuta W.  Krystyna Janda
Teatr Polonia, Warszawa
15.09.
Zapiski z wygnania Krystyna Janda
Teatr im.Heleny Modrzejewskiej w Legnicy
18-19.09.
Marzenie Nataszy Agnieszka Skrzypczak
Teatr im. Stefana Jaracza, Łódź
19.09.
PustoStan Rafała Pietrzaka
KKM "m-teatr 2019", Mała Scena Teatru im. Juliusza Słowackiego, Koszalin
19.09.
MaminSzymek  Szymon Majewski
KKM "m-teatr 2019", Mała Scena Teatru im. Juliusza Słowackiego, Koszalin
22.09.
Mój Dzikus Justyna Sieńczyłło
Teatr Kamienica, Warszawa
30.09. 
Danuta W. Krystyna Janda
Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego, Kraków

Monodram w Polsce e-Informacje Monodram w Polsce
Październik 2019 rok
12.10. 
Zapiski z wygnania Krystyna Janda
Filharmonia Koszalińska
15-16.10. 
Aszkenazy menel z Łodzi Robert Latusek
Teatr im. Stefana Jaracza, Łódź
25.10. 
Trzy ćwierci do śmierci Karolina Martin
Teatr Polska, Centrum Kultury i Sztuki, Koło
28.10. 
Goła Baba Joanna Szczepkowska
Miejski Dom Kultury, Mikołów

Monodram w Polsce e-Informacje Monodram w Polsce
Listopad 2019 rok
14.11. 
Goła baba Joanna Szczepkowska
60-lecie Stowarzyszenia Teatr Propozycji "Dialog", Koszalin
27-28.11. 
Aszkenazy menel z Łodzi Robert Latusek
Teatr im. Stefana Jaracza, Łódź





















Monodram pl

24.07.2019
Gombrowicz – Dzienniki
Andrzej Seweryn
Villa Alexandrine, Muzeum Gombrowicza
Vence (Francja)

29.06.2019
The doubts and reflections of Eve
Marta Kosieradzka
Solo Contemporary Dance Festival
Ankara (Turcja)

28.06.2019
Pobudka
Natalia Sakowicz
Międzynarodowy Festiwal KUK ART
Sankt Petersburg (Rosja)

27.06.2019
Kolorowa, czyli biało-czerwona
Hubert Dyl
Международный театральный фестиваль-форум ТЕАТРОН
Mikołów (Ukraina)

21-22.06.2019
4.48 Psychosis
Magdalena Cielecka
Centrum Kultury
Makau (Chiny)

06.06.2019
Poświęcać się
Mateusz Nowak
SoloAfrika Festival of MonoDrama 2019, Teatr Arena
Kapsztad (Południowa Afryka)

03.06.2019
Od przodu i od tyłu
Mateusz Nowak
SoloAfrika Festival of MonoDrama 2019, Teatr Arena
Kapsztad (Południowa Afryka)

14.05.2019
Różewicz czytany od końca
Marta Klubowicz
Sala Jana III Sobieskiego, Polska Akademia Nauk – Stacja Naukowa w Wiedniu
Wiedeń (Austria)

11.05.2019
Kontrabasista
Krzysztof Rogacewicz
Międzynarodowy Festiwal Teatralny "Solo Plays Fest"
Kijów (Ukraina)

26.04.2019
Norwid. Ten, który widzi
Zygmunt Józefczak
Polnische Akademie der Wissenschaften
Wien (Austria)

26.04.2019
Oběť
(Żertwa)

Mateusz Nowak
33. přehlídka netradičních divadel
Katolický dům Kopřivnice
Kopřivnice (Czechy)

22.03.2019
Tożsamość
Michał Zdeb
Międzynarodowe Dni Teatru
Izmir Kültür Sanat
Izmir (Turcja)

17.03.2019
Aktorka prowincjonalna
Joanna Stanecka
ZEITMAULtheater
Imbuschpl.11 (Zugang über Nordring , weiße Kapelle)
Bochum (Niemcy)

16.03.2019
My Farm
Joanna Stanecka
Gdanska Theater
Gutenbergstraße 8
Hofeinfahrt Oberhausen (Niemcy)

23.02.2019
Aktorka prowincjonalna
Joanna Stanecka
ZEITMAULtheater
Imbuschpl.11 (Zugang über Nordring , weiße Kapelle)
Bochum (Niemcy)

14-15.12.2018
Więzy
Marlena Niestrój/ Marcin Herich
Art House United Cowboys
Kleine Berg 62
Eindhoven (Holandia)

13-15.12.2018
MEDEAS. On getting across
(Medee. O przekraczaniu)

Simona Sala
Reżyseria: Jarosław Fret
Théâtre des Bouffes du Nord
Paris (Francja)

30.11.2018
Autorretrato
(Portret samodzielny)

Socorro Anadón
Reżyseria i inscenizacja: Jarosław Bielski
Réplika Teatro
C / Explanada 14
Madryt (Hiszpania)

14.11.2018
Opfer
(Żertwa)

Mateusz Nowak
11. Międzynarodowy Festiwal Monodramu "Thespis"
Schauspielhaus Kiel 103 Holtenauer Straße
Kilonia (Niemcy)

14.12.2018
Więzy
Marlena Niestrój/ Marcin Herich
Art House United Cowboys
Kleine Berg 62
Eindhoven (Holandia)

13.11.2018
Stryjeńska. Let´s dance, Zofia!
Dorota Landowska
Istituto Polacco di Roma
Roma

11.11.2018
The Auschwitz Volunteer: Captan Witold Pilecki
Marek Probosz
United Solo Theatre Festival,(Theatre Row - The Studio Theatre)
New York

9.11.2018
"Der Krieg hat kein weibliches Gesicht"
Joanna Stanecka
Aula der Volkshochschule
Gütersloh (Niemcy)

04.11.2018
Wojna nie ma w sobie nic z kobiety
Joanna Stanecka
ZEITMAULtheater
Bochum (Niemcy)

31.10.2018
multitude
Wojciech Marek Kozak
Międzynarodowy Festiwal "Lokoranga"
Kolgata (Indie)

21.10.2018
Baczyński. Apokalipsa
Edyta Janusz-Ehrlich
Teatr Kameralny 6. Międzynarodowy Festiwal MONOWschód
Wilno (Litwa)

20.10.2018
Siła woli
Elżbieta Lewak
Teatr Kameralny 6. Międzynarodowy Festiwal MONOWschód
Wilno (Litwa)

19.10.2018
Ego Te Apsolvo
Hubert Kułacz
Teatr Kameralny 6. Międzynarodowy Festiwal MONOWschód
Wilno (Litwa)

19.10.2018
Mamy problem. Monodram macierzyński"
Magdalena Bochan-Jachimek
Teatr Kameralny 6. Międzynarodowy Festiwal MONOWschód
Wilno (Litwa)

18.10.2018
Wieczny tułacz
Stanisław Górka
Teatr na Pohulance 6. Międzynarodowy Festiwal MONOWschód
Wilno (Litwa)

12.10.2018
The Visitor
(Intruz)

Remi Rachuba
King's Head Theatre
(monodram czytany)
Londyn (Anglia)

12.10.2018
Być jak Charlie Chaplin
Mateusz Deskiewicz
13. Tarptautinis monospektakliu festivalis „ATSPINDYS“
Visaginas (Litwa)

09.10.2018
Бути, як Чарлі Чаплін (Być jak Charlie Chaplin)
Mateusz Deskiewicz
Міжнародний театральний фестиваль моновистав "Марія"
Національний академічний драматичний театр ім.І.Франка Камерна сцена ім.СергіяДанченка
Київ (Ukraina)

5-6.10.2018
Matka
Jolanta Juszkiewicz
Mała Scena Teatru ARTiSZOK – Kunaeva
Ałmaty (Kazachstan)

29.09.2018
Nameless
Justyna Cwojdzińska
The Lime Tree Theatre
Limerick (Irlandia)

28.09.2018
Signor Fellini Lei non mi piace
Małgorzata Bogdańska
Il Mutamento Zona Castalia, Via San Pietro in Vincoli,
Turyn (Italia)

22.09.2018
Żertwa
Mateusz Nowak
Міжнародний театральний фестиваль «Монологи над Ужем»
Mała Scena Teatru Dramatycznego
Ужгород (Ukraina)

28.06.2018
ПРОЗРАЧНОСТ ПРАЗНИНЕ
(Przejrzystość pustki)
Monika Wachowicz
43. МЕЂУНАРОДНОГ ФЕСТИВАЛА МОНОДРАМЕ И ПАНТОМИМЕ
Belgrad

10.06.2018
Żertwa
Mateusz Nowak
20. Międzynarodowy Festiwal Monodramu "Widłunnia"
Chmielnicki (Ukraina)

29.05.2018
Kontrabasista
Krzysztof Rogacewicz
International Monodrama Festival "Albamono"
Tirana


Link do Indeksu zagranicznych prezentacji monodramów 2013-2019



Obserwuj profil Teatr Jednego Aktora na Facebooku


Obserwuj profil Monodram w Polsce na Twitterze